Alianţa Evanghelică din Italia se opune vizitei secretarului general al WEA, la Vatican

812 0

Într-un Comunicat, Alianţa vede ca şi inadecvată lipsa de „reflexie comună anticipată” la vizita secretarului general al WEA la Vatican, reafirmând „obstacolele doctrinare imposibil de depăşit” cu catolicismul şi valorează în mod negativ teologia lui Francisc.

alianta ev din Italia Alianţa Evanghelică din Italia (AEI), care este parte din Alianţa Evanghelică Mondială (World Evangelical Alliance, WEA), luând notă de vizita lui Geoff Tunnicliffe, secretarul general al WEA, la Vatican, unde s-a întâlnit cu papa Francisc împreună cu alţi patru lideri carismatici, a emis un Comunicat, prin care îşi exprimă protestul faţă de această vizită considerată inoportună. Comunicatul a fost publicat în pagina web a AEI.

În cadrul acestui Comunicat, AEI explică că a luat cunoştinţă de vizita secretarului general al WEA la reşedinţa privată a papei Francisc, în ziua de 24 Iunie 2014, însoţit de John şi Carol Arnott – fondatori şi preşedinţi ai Catch the Fire; Kenneth Copeland – fondatorul  KC Ministries;James Robison – fondatorul Life Outreach Int.; şi Tony Palmer – episcop şi responsabil cu ecumenismul în Communion Evangelical Episcopal Churches.

Chiar dacă vizita era făcută în nume personal şi avea un caracter privat, adevărul este că după ce aceasta s-a produs, s-a văzut reflectată în diverse note de presă şi articole publicate pe Internet de către unii dintre asistenţi şi care au cunoscut o mare răspândire în mediile sociale.

După ce au cunoscut faptul şi datorită dimensiunii publice a acestei reuniuni, AEI înţelege că trebuie să ia poziţie şi să îşi precizeze opinia. În primul rând, îşi exprimă nemulţumirea faţă de maximii responsabili ai WEA pentru că nu au realizat înaintea acestei reuniuni „o reflecţie asupra oportunităţii acestei iniţiative şi a formei în care trebuie să i se dea curs”, înţelegând că nu s-au respectat paşii oficiali aprobaţi care cereau o consultare anticipată, atunci când WEA urma să facă vreun demers important în relaţia cu instituţiile centrale ale Bisericii Catolice, cu scopul de a avansa într-o manieră coordonată şi adecvată.

AEI reafirmă în acest Comunicat viziunea ei faţă de romano-catolicism pe care îl defineşte ca pe „un sistem al bisericii în care se află obstacole doctrinare „de netrecut” (Documentul WEA din Singapore – 1986; Declaraţia evanghelică din Bologna, EDB 1997) şi reiterează „exclusivitatea credinţei evanghelice în elementele esenţiale ale Evangheliei (numai Hristos, numai Scriptura, numai harul), adevăruri care sunt văzute ca o alternativă clară la doctrinele asimilatoare ale religiei catolice” (Documentul AEI, 1999).

Alianţa Evanghelică din Italia, care se exprimă ca fiind unită printr-o relaţie de frăţie cu Alianţa Evanghelică Mondială, termină invitând WEA să-şi lămurească poziţia şi viitoarele demersuri pe care intenţionează să le facă în relaţia cu instituţia catolică, rezervându-şi decizia de a abandona WEA, „dacă această linie de dialog şi confruntare teologică nu va porni de la fidelitatea faţă de Evanghelie şi faţă de conştiinţa istorică”. Consideră că oricare alt discurs asupra unităţii care nu are această bază, este destinat să creeze confuzie şi este contrar rugăciunii lui Isus „ca toţi să fie una” (Ioan 17:21).

Pe lângă chestiunile teologice, AEI şi-a manifestat de asemenea evaluarea faţă de figura şi gândirea papei Francisc. Consideră că acesta foloseşte un limbaj pseudo-evanghelic persuasiv, dar este un „devoto mariano” (devotat fecioarei Maria, n.tr.) de prima mână şi are de asemenea o viziune „foarte influenţată atât de către teologia liberală precum şi de o religiozitate care este atât universalistă cât şi sacramentală” (conform comunicatului de presă a AEI din Octombrie 2013), viziune care „este în conflict cu Scriptura aşa cum înţelege propria WEA în declaraţia de credinţă”.

Pe lângă acestea, „aşa cum demonstrează recent publicata carte (Cine sunt iezuiţii? – 2014), AEI înţelege că papa „consideră că Reforma protestantă a fost la originea tuturor relelor din Occident, ceea ce semnifică o judecată excentrică din punct de vedere istoric şi îngrijorătoare din punct de vedere teologic”.

Tradus şi adaptat din Protestante Digital

Comentarii

In this article

Lasă un răspuns